احراز هویت الکترونیکی سجام با اپلیکیشن آپ

با توجه به موافقت شورای عالی بورس و اوراق بهادار با احراز هویت غیرحضوری (احراز هویت الکترونیکی سجام) به جای احراز هویت حضوری، ارائه خدمات پایه از سوی این شرکت به ویژه برای ثبت‌نام کنندگان سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از طریق این سامانه انجام خواهد شد.

احراز هویت الکترونیکی مجموعه‌ای از راستی آزمایی‌ها در خصوص محل اطلاعات هویتی فرد از طریق اداره ثبت احوال، اطلاعات مربوط به شماره تلفن همراه فرد که با سامانه شاهکار تطابق داده می‌شود و همچنین یکسان بودن شماره همراه فرد با کد ملی، است. همین طور اطلاعات محل سکونت با کد پستی و اطلاعات بانکی که با شماره شبای بانکی نیز مطابقت داده خواهد شد.

 

برای احراز هویت الکترونیکی سجام حتما از جدیدترین نسخه اپلیکیشن آپ استفاده نمایید.

به روز رسانی اپلیکیشن آپ 

 

احراز هویت سجام چیست؟

با ثبت نام در سامانه سجام، اطلاعات شناسنامه‌ای، ارتباطی و بانکی ثبت نام کننده به صورت الکترونیکی در سیستم ثبت می‌شود. از آنجا که هر روزه مراجعان زیادی برای انجام احراز هویت سامانه سجام به دفاتر خدمات پیشخوان دولت مراجعه می‌کنند و به منظور کاهش مراجعات و جلوگیری از هدر رفتن وقت مراجعان در صف‌های انتظار قرار است امکان احراز هویت به صورت الکترونیکی نیز فراهم شود.

فرآیند احراز هویت الکترونیکی ثبت‌نام کنندگان بدین صورت می‌باشد که  اطلاعات تکمیل شده توسط متقاضی، از طریق ثبت احوال، سامانه بانکی کشور و سایر ارگان‌های رسمی با داده‌های موجود در این ارگان‌ها تطبیق داده می‌شود.

 

احراز هویت الکترونیکی سجام با اپلیکیشن آپ

اخیراً پلتفرم احراز هویت یوآیدی با همکاری آسان پرداخت امکان احراز هویت غیرحضوری را برای سجام فراهم کرده‌ است. برای انجام احراز هویت غیرحضوری، لازم است قبلاً در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌ و احراز هویت نشده‌ باشید.

 

فرآیند احراز هویت الکترونیکی سجام

فرآیند احراز هویت الکترونیکی در سجام بدین صورت است که ابتدا فرد کدملی، سریال کارت ملی و کد پیگیری سجام خود را در کادرهای مربوطه وارد می‌کند. در مرحله بعد فرد باید بر روی برگه‌ی سفیدی امضاء کرده و از امضای خود عکس بگیرد.

پس از بارگذاری عکس امضاء، فرد وارد مرحله ویدئوی سلفی شده و باید به مدت ۵ ثانیه از چهره خود ویدئو بگیرد. در این مرحله با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی، زنده بودن تصویر فرد بررسی می‌شود. در صورت زنده بودن و تایید ویدئو، در گام بعد، تصویر ثبت شده از کاربر در ثبت احوال، که بوسیله کدملی او استعلام گرفته شده با تصویری که فرد در ویدئوی سلفی ارائه کرده است مقایسه شده و مطابقت این دو بررسی می‌شود. در صورت تطابق تصاویر، احراز هویت فرد کامل می‌شود.

 

نکات مهم در احراز هویت الکترونیکی سامانه سجام

» فرآیند احراز هویت غیر حضوری با توجه به مجوزهای دریافتی از مراجع ذی صلاح و مطابق تعرفه‌های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار صورت می‌گیرد که شامل استعلام تصویر و اطلاعات موجود در پایگاه‌های مربوطه از قبیل سازمان ثبت احوال کشور و راستی آزمایی آنها است

» احراز هویت غیر حضوری برای هر کد ملی صرفاً یک مرتبه امکان پذیر است.

» فرآیند بارگذاری ویدیو سلفی مجهز به الگوریتم های تشخیص زنده بودن تصویر و تشخیص چهره است.

» با عنایت به دقت زیرساخت ها و سامانه مربوطه، چنانچه فرآیند احراز هویت غیر حضوری به دلیل عدم احراز مطابقت تصویر اخذ شده با تصویر موجود در سازمان ثبت احوال کشور تکمیل نگردد، در این حالت احراز هویت غیر حضوری امکان پذیر نبوده و جهت احراز هویت باید به یکی از مراکز احراز هویت مراجعه نمایید.

» در صورت عدم موفقیت احراز هویت غیر حضوری، مبلغ پرداخت شده عودت نمی‌گردد.

» ورود به سامانه جهت احراز هویت غیر حضوری به منزله آگاهی و پذیرفتن کامل کلیه شرایط، قوانین و مقررات بازار سرمایه است.

 

 

سوالات متداول در رابطه با احراز هویت الکترونیکی سامانه سجام

برای احراز هویت ویدئویی، به چه مدارکی نیاز هست؟

از آنجایی که اطلاعات شناسایی در مراحل قبلی، تحت فرم‌ ثبت‌نام از کاربر دریافت شده‌اند، بمنظور راحتی هرچه بیش‌تر کاربران، برای احراز هویت و تکمیل فرآیند، صرفاً یک ویدئو سلفی بمدت ۵ ثانیه مورد نیاز است و به ارائه هیچگونه مدرک شناسایی نیاز نیست.

احراز هویت غیر حضوری بورس چقدر زمان می‌برد؟

با توجه به اینکه تایید و احراز ویدئو سلفی توسط تکنولوژی و الگوریتم‌های قدرتمند هوش مصنوعی با دقت بالا صورت می‌گیرد، بسته به سرعت اینترنت، احراز هویت غیر حضوری بورس، تنها در حد چند ثانیه تا چند دقیقه زمان می‌برد که نسبت به متصدی انسانی برای احراز هویت، زمان بسیار کمتر است.

هر کاربر چندبار امکان تلاش برای آپلود ویدئو سلفی دارد؟

هر کاربر با شماره ملی منحصر به فرد، ۳ بار امکان آپلود ویدئو برای احراز هویت را دارد. اگر در ۳ تلاش پیاپی، ویدئو معتبر تشخیص داده نشود، بمنظور حفظ امنیت کاربر، حساب کاربری او قفل می‌گردد و باید برای احراز هویت حضوری، مراجعه کند.

آیا امکان احراز هویت با عکس وجود دارد؟

خیر، بدلایل امنیتی و بمنظور جلوگیری از بروز جعل هویت، برای احراز هویت حتماً لازم است که ویدئو زنده بگیرید.

چرا باید ویدئو سلفی بگیرم؟

ویدئو سلفی در واقع برای اثبات حضور و زنده بودن فرد استفاده می‌شود. دریافت این ویدئو برای حصول اطمینان از این موضوع است که مالک اصلی اطلاعات در پشت گوشی تلفن همراه قرار داشته و شخص دیگری هویت او را جعل نمی‌کند. در واقع، این ویدئو با الگوریتم‌های پیچیده و قدرتمند هوش مصنوعی (یادگیری ژرف) و Liveness detection پردازش شده و زنده و واقعی بودن آن تشخیص داده می‌شود.

چگونه ویدئو سلفی بگیرم؟

زمانی که وارد فرآیند آپلود ویدئو سلفی شدید، دسترسی دوربین سلفی خود را برای نرم‌افزار فعال کرده، در جای ثابت با نور مناسب ایستاده، گوشی تلفن همراه را در مقابل صورت خود بگیرید و دکمه شروع را بزنید. چهره خود را در طول ضبط ویدئو داخل کادر نگه دارید تا فرآیند ضبط به اتمام برسد.

اگر نتیجه ویدئو من نامعتبر بود، چه کنم؟

در چنین مواردی، مشکلات ذکر شده را رفع کرده و مجدداً ویدئو بگیرید.

چرا ویدئوی سلفی می‌تواند جایگزین مراجعه حضوری در احراز هویت باشد؟

از آنجایی که می‌توان با استفاده از فناوری تشخیص زنده بودن تصویر (Liveness Detection) از زنده بودن کاربر در لحظه ضبط ویدئو اطمینان حاصل کرد و همچنین قابلیت ارسال ویدئوی چهره از هر جایی و در هر زمانی از شبانه‌روز ممکن است، بنابراین با استفاده از ویدئوی سلفی و هوش مصنوعی، امکان حذف نیاز به حضور شخص فراهم می‌گردد. در واقع نسخه‌ای از عکس چهره افراد، در زمان درخواست کارت ملی اخذ و نزد سازمان ثبت احوال وجود دارد که ما با دریافت ویدئو فرد، چهره او را با عکس ثبت احوال مقایسه می‌کنیم و در صورت تایید، احراز هویت انجام می‌شود؛ ضمن اینکه حضور شخص در لحظه نیز بررسی می‌گردد.

ویدئو سلفی من در کجا ذخیره می‌شود؟

ویدئو شما، پس از تایید و احراز هویت، بمنظور پیگیری‌های بعدی، در سرورهای امن شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ذخیره شده و امکان دسترسی غیرمجاز به آن‌ها وجود ندارد. در واقع، این ویدئوی سلفی کدگذاری شده و بوسیله هوش مصنوعی با تصویر مدارک شناسایی مطابقت داده می‌شود.

آیا با هر دستگاه تلفن همراه، تنها امکان احراز هویت یک کاربر وجود دارد؟

خیر، تعداد دفعات احراز هویت غیر حضوری، به گوشی تلفن همراه وابسته نیست و به ازای هر کدملی، امکان یک بار احراز هویت وجود دارد.

 

منظور از سجامی شدن در سامانه سجام چیست ؟

بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام از زمانی که که شرکت سپرده گذاری اعلام می نماید شخص حقیقی با همراه داشتن مدارک هویتی و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت گردیده و سجامی محسوب می گردد .

سجامی شدن شخص حقوقی چگونه است ؟

سجامی شدن شخص حقوقی بعد از سجامی شدن اعضای هیت مدیره، صاحبان امضا و اشخاص مجاز به سفارش آن شخصیت حقوقی به صورت خودکار انجام می‌شود .

برای سهامدارانی که فوت نموده اند چه اقدامی در سجام انجام دهیم؟

ثبت نام و تایید مشتریان سجام تنها مختص افراد در قید حیات می باشد و سهامدارانی که در قید حیات نمی باشند نیازی به ثبت نام در سجام ندارند.

ثبت نام افراد زیر ۱۸ سال چگونه است؟

ثبت نام افراد زیر ۱۸ سال تنها با داشتن ولی و یا قیم امکان پذیر می باشد.

 

جهت تکمیل اطلاعات آدرس سکونت چگونه اقدام کنیم؟

در مرحله بعد از اطلاعات ضروری در صفحه اطلاعات ارتباطی اطلاعات را به ترتیب کشور-استان-شهر- بخش- انتخاب و الباقی اطلاعات را تکمیل بفرمایید (تکمیل موارد ستاره دار الزامی می باشد)

برای ثبت اطلاعات بانکی مانند شماره حساب چه باید کرد؟

در صفحه حساب بانکی بعد از فشردن دکمه افزودن شماره حساب بعد از انتخاب نام بانک و تکمیل اطلاعات ذخیره را می فشارید ، توجه شود انتخاب حداقل یک شماره حساب پیش فرض الزامی می باشد( توجه شود کلیه اطلاعات حساب بانکی باید تکمیل شود ) .

در اطلاعات بانکی چه شماره حسابی باید ثبت نمود؟

در اطلاعات بانکی تنها حسابهایی مورد تایید می باشد که به نام خود شخص ثبت نام شونده باشد

آیا می توان حساب مشترک وارد نمود؟

حسابهای مشترک برای ثبت در سامانه سجام مورد تایید نمی باشند و حساب به شخص تنها متعلق می باشد.

در صورت نیاز به تغییر اطلاعاتی که ثبت کرده ایم باید چه کاری انجام دهیم؟

با فشردن دکمه ورود به سجام و وارد نمودن شماره موبایل ثبت کرده در هنگام ثبت نام ، بعد از دریافت کد تایید جهت ورود به سجام با وارد نمودن کد/شناسه ملی مربوطه به محیط پروفایل خود ورود و در صورت نیاز با زدن دکمه ویرایش به ویرایش هر قسمت اقدام می نماییم.

بعد از دریافت کد پیگیری چه اطلاعاتی را می توان ویرایش نمود؟

بعد از دریافت کد پیگیری تا زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت امکان ویرایش اطلاعات بانکی، سهامداری وجود نداشته و حتی پس از مراجعه به دفاتر پیشخوان امکان ویرایش اطلاعات هویتی وجود ندارد.

چگونه می‌توان شماره موبایل خود را تغییر دهیم؟

در صورت نیاز به تغییر شماره موبایل ثبت نامی پس از ورود به سجام می توان با زدن دکمه ویرایش تلفن همراه و پرداخت هزینه مربوطه به تغییر شماره موبایل خود اقدام نمایید .

اگر بعد از دریافت کد پیگیری تغییری در اطلاعات هویتی داشته باشیم باید چه کنیم؟

در صورت تغییر در اطلاعات هویتی خود در ثبت احوال پس از دریافت کد پیگیری از سجام می توانید با ورود به سجام و زدن دکمه ویرایش اطلاعات هویتی و پرداخت هزینه لازم می توانید اطلاعات خود را به زور رسانی نمایید.

در چه صورت بعد از ویرایش اطلاعات هویتی نیاز به ویرایش اطلاعات بانکی داریم؟

در صورتی که در بروز رسانی اطلاعات هویتی شما نام و نام خانوادگی تغییر داشته باشد ، باید در بانک حساب بانکی که معرفی نموده اید نیز این تغییر را اعمال نمایید و پس از بروز رسانی در سجام تا ۲۴ ساعت رایگان اطلاعات بانکی را نیز ویرایش نمایید. لازم به ذکر است بعد از ۲۴ ساعت این ویرایش ملزم به پرداخت هزینه می باشد .

چگونه میتوانیم متوجه شویم در کدام مرحله از سجامی شدن قرار داریم؟

پس ار اتمام مراحل ثبت نام و پذیرفتن تعهدات در مرحله آخر و فشردن دکمه ذخیره، در هر بار ورود به سجام می‌توانید وضعیت ثبت نام خود را در بالای محیط پروفایل خود مشاهده فرمایید.

 همین حالا  اپلیکیشن آپ را نصب کنید.