محدودیت‌ در پروازهای خارجی توسط برخی از کشورها و ایرلاین‌ها

با توجه به وقایع اخیر، محدودیت‌هایی در پروازهای خارجی توسط برخی از کشورها و ایرلاین‌ها تا اطلاع ثانوی به شرح زیر اعمال شده است. این لیست به روز رسانی می‌شود:

آخرین به روز رسانی:۳۰ امرداد  ۱۴۰۲

 

چنانچه قصد خرید یکی از پروازهای خارج از ایران را دارید، سایت IATA را بررسی کنید و با کلیک بر روی هر کشو در نقشه،   محدودیت های کشور مقصد را بخوانید. بدیهی است پیش آمدن هرگونه مشکل ناشی از موارد ذکر شده بر عهده مسافر می باشد.

 


                                      لینکهای مفید 

                             استعلام ممنوعیت خروج از کشور 

                             استعلام ویزاهای ترانزیت بین مسیر 

                             پرداخت عوارض خروج از کشور 

                             پروازهای خروجی فرودگاه امام خمینی 

                             پروازهای ورودی فرودگاه امام خمینی

                           تبدیل نرخ ارز

                                  وضعیت آب و هوا 

                       اطلاعات پرواز فرودگاه های ایران

                              کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ایران


 

  • دولت ترکیه برای اشخاص با تابعیت افغانی محدودیت ورود ایجاد کرده است و درصورت دارا نبودت اقامت اجازه ورود نمیدهد
  • لذا خواهشمند است نسبت به رزرو بلیط برای این مسافرین دقت فرمایید.
  • طبق قوانین  هواپیمایی اتریشی و لوفتهانزا  ، در پروازهای مسیر انگلستان مسافر ملزم میباشد یا ویزای ترانزیت شینگن داشته باشد یا پاسپورت بریتانیا
  • هرگونه موارد پیش آمده بر اثر توجه نکردن به این بخشنامه بر عهده خریدار میباشد
  • مسافرین به مقصد کانادا درصورت تهیه بلیت با توقف در خاک آمریکا ملزم به دارا بودن ویزای آمریکا یا پاسپورت کانادایی میباشند
  • مسافران به مقصد آمریکا یا کانادا در صورت  تهیه بلیت با دو استاپ در خاک اروپا ملزم به داشتن ویزای شنگن میباشند
  • مسافرین در مسیر آمریکا و کانادا در صورت تهیه بلیت با استاپ در انگلستان ملزم به داشتن ویزای انگلستان میباشند
  • در پرواز با ایرلاین کویتی با ترانزیت بالای ۶ ساعت مسافر ملزم به رزرو هتل از ایرلاین کویتی با هزینه شخصی میباشد
  • در پروازهای بالای ۱۲ ساعت در تایلند مسافر ملزم به داشتن ویزای تایلند میباشد 
  • تمامی پروازهای هواپیمایی چین چنوبی با یک توقف در شهر ارومچی چین انجام میگردد و مسافر در صورت داشتن ادامه مسیر به کشوری غیر از چین ملزم به اخذ ویزای ترانزیت چین در مسیر رفت و برگشت میباشد 
  • در پرواز العراقیه مسافر ملزم به ارسال پاسپورت کودک و نوزاد بلافاصله بعد از خرید به دفتر هواپیمایی العراقیه میباشد 

 

  •                     عوارض خروج از کشور : مسافرین عادی مرتبه اول ۴۰۰ هزار تومان مرتبه دوم ۶۰۰ هزار تومان مرتبه سوم و بالاتر ۸۰۰ هزار تومان

قوانین عمومی قبل از خرید بلیط پرواز خارجی

  • تغییر اسم مسافر پس از خرید بلیط امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین لطفا هنگام ورود اطلاعات دقت کنید. برای تغییر نام مسافر باید بلیط خود را کنسل کنید و فرایند استرداد را انجام دهید و مجددا بلیط جدید بخرید. در این صورت پرداخت جریمه استرداد (کنسلی) به عهده شماست. اگر در این مورد سوالی داشتید یا به مشکل برخوردید، می‌توانید با مرکز پشتیبانی آپ (بخش پرواز خارجی) تماس بگیرید.
  • اگر پاسپورت دو کشور مختلف را دارید و نام و نام‌خانوادگی‌تان در دو پاسپورت متفاوت است، قبل از خرید بلیط‌، لطفا با مرکز پشتیبانی آپ تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.
  • سن فرزندتان را هنگام خرید بلیط رفت‌وبرگشت، با شرایط و قوانین خرید بلیط کودک (۲ تا ۱۲ سال) یا نوزاد (بدو تولد تا ۲ سال) مطابقت دهید. یعنی در صورتی که در زمان رفت، فرزند شما در بازه سنی «نوزاد» قرار گرفته باشد (یعنی زیر ۲ سال باشد) و در پرواز برگشت در بازه سنی کودک قرار گرفته باشد (یعنی بین ۲ تا ۱۲ سال شده باشد)، شما باید هر دو بلیط بلیط رفت‌و‌برگشت را به صورت کودک تهیه کنید.
  • حتما ۴ ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید.
  • قبل از خرید بلیط، تاریخ بلیط خود را با مهلت انقضای ویزا انطباق دهید. مسئولیت مغایرت تاریخ‌ها با مسافر است.
  • اگر در مسیر و شهر ترانزیت می‌خواهید توقف داشته باشید، باید زمان توقفتان را بیشتر از ۲۴ ساعت انتخاب کنید. در صورتی که ساعت توقفتان را ۲۴ ساعت یا کمتر انتخاب کنید، سفر شما مشمول قوانین ترانزیت بوده و تحویل بار در میان مسیر با تصمیم شرکت هواپیمایی مدنظر است.برای مثال، کسی که مسافر مسیر تهران-آمستردام با شرکت هواپیمایی ترکیش است و قصد توقف در شهر استانبول را دارد، باید ساعت توقف خود را بیش از ۲۴ ساعت انتخاب کند. اگر ساعت توقف کمتر از ۲۴ ساعت باشد، سفرش مشمول قوانین ترانزیت شده و بار به او تحویل داده نمی‌شود.
  • برای سفر به گرجستان همراه داشتن بلیط رفت و برگشت و واچر هتل و بیمه مسافرتی الزامی است. در غیر اینصورت مسئولیت تمامی مشکلات به وجود آمده به عهده مسافر می باشد
  • توجه داشته باشید که شماره سفارش شما محرمانه است و نباید در اختیار اشخاص دیگر (به جز کارشناسان پشتیبانی ) قرار بگیرد.
  • صدور بلیط پرواز یک‌طرفه فقط زمانی امکان‌پذیر است که یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

اقامت دائم یا موقت کشور مقصد

ویزای بلندمدت با انقضای بیش از یک سال (برای مثال ویزای دانشجویی)

داشتن بلیط ادامه‌ مسیر

  • کلیه مسافرین زیر ۳۰ سال که با هواپیمایی چین جنوبی قصد سفر دارند در صورت ارائه نامه ی پذیرش دانشگاه امکان صدور بلیت دانشجویی وجود دارد .لازم به ذکر است بلیت های دانشجویی از طریق پشتیبانی می بایست صادر گردد.

شرایط ویزا و اقامت در پروازهای خارجی

  1. مسافرانی که ملیت هندی دارند و می‌خواهند با شرکت هواپیمایی ماهان به ایران سفر کنند، باید پاسپورت یا اقامت ایران را هم داشته باشند. ورود آن‌ها با ویزاهای دیگر امکان‌پذیر نیست.
  2. اگر قصد خرید بلیط چارتر شیراز استانبول شیراز و تبریز استانبول تبریز با هواپیمایی ترکیش را دارید، باید به این نکته توجه کنید که فقط اتباع ایرانی می‌توانند با این پرواز به ایران سفر کنند. اگر تابعیت دیگری دارید، برای خرید این بلیط‌ها با مرکز پشتیبانی تماس بگیرید.در غیر این صورت پس از صدور بلیط تمامی عواقب و هزینه‌های جانبی آن به عهده مسافر خواهد بود. در غیر این صورت پس از صدور بلیط تمامی عواقب و هزینه‌های جانبی آن به عهده مسافر خواهد بود. در غیر این صورت پس از صدور بلیط تمامی عواقب و هزینه‌های جانبی آن به عهده مسافر خواهد بود.
  3. طبق بخشنامه ایران‌ایر، صدور ویزای فرودگاهی در بدو ورود به کشور آذربایجان از تاریخ ۲۳ ژانویه (۲ تیر) لغو می‌شود. مسافران این کشور قبل از سفر به این کشور باید برای گرفتن ویزا اقدام کنند.
  4. برای سفر به بعضی از کشورها با پاسپورت و تابعیت ایران نیاز به ویزا ندارید؛ اما گاهی برای پرواز و رسیدن به یک کشور بدون ویزا، ممکن است در میانه راه، در کشورهایی توقف کنید که نیاز به ویزا دارند. در این شرایط داشتن ویزای کشورهایی که هنگام سفر در آن‌ها توقف می‌کنید ضروری است. بنابراین همیشه سفر به کشورهای بدون ویزا برای ایرانی‌ها به معنی نیازنداشتن به ویزا نیست و باید حتما از قبل درباره سفر به کشور مقصدتان تحقیق کنید.
  5. پرواز‌های ورودی از تهران به باکو در فرودگاه آذربایجان، از تاریخ ۲ تیرماه ۱۴۰۲ به ترمینال ۲ منتقل می‌شود و اخذ ویزای فرودگاهی در این ترمینال امکان‌پذیر نیست؛ به‌همین دلیل برای پذیرش مسافران این مسیر در فرودگاه امام خمینی، داشتن ویزا الزامی است.
  6. در صورتی که حتی پس از خرید بلیط هم ویزای خود را از سفارت دریافت نکرده‌اید، حداکثر تا ۱۰ روز قبل از زمان پرواز، اطلاعات ویزای خود را برای درج در بلیط به کارشناسان ما در مرکز پشتیبانی  اطلاع دهید؛ چرا که در صورت آماده نشدن ویزا از طرف سفارت، آپ مسئولیتی در قبال بلیط صادرشده ندارد و این بلیط مشمول قوانین کنسلی می‌شود.
  7. در سفر به کشورهایی که به ویزا احتیاج دارند، لطفا قبل از خرید بلیط، به تاریخ شروع و انقضای ویزا و حداکثر زمان تعیین‌شده برای اقامت توسط سفارت (که در ویزا نوشته شده است) توجه کنید. مسئولیت پیش‌آمدن هر مشکلی دراین‌باره به عهده مسافر است.
  8. ورود به اکثر کشورها نیازمند ویزا است. قبل از خرید بلیط، شرایط ویزای کشور مقصد و کشورهای ترانزیت (کشورهایی که در فرودگاهشان توقف دارید)‌ را چک کنید و در صورت پیدانکردن اطلاعات کافی، با مرکز پشتیبانی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنیم.
  9. برای سفر در مسیر بلاروس با شرکت هواپیمایی ایرفلوت، به ویزای روسیه نیاز دارید. اگر بلیطتان یک طرفه است، ویزای یک‌طرفه و اگر دوطرفه است ویزای دو‌بار ورود بگیرید.
  10. براساس قوانین، صدور بلیط در مسیرهای عتبات عالیات برای اتباع کشورهای افغانستان، هند، بنگلادش و پاکستان مقدور نیست و در صورت خرید بلیط توسط این افراد، تمام مسئولیت‌های آن به عهده خریدار بلیط خواهد بود.
  11. پروازهای شرکت هواپیمایی پگاسوس در برخی از کلاس‌های پروازی، بار و پذیرایی ندارد.
  12. شرکت هواپیمایی امارات برای پرواز در مسیر نیوزلند (آکلند) در بریزبین (استرالیا) توقف دارد و پرواز در این مسیر نیازمند ویزای ترانزیت استرالیا است. در صورت نداشتن ویزا، مسافر ضمن پرداخت جریمه ۷۵ دلاری، دیپورت می‌شود.
  13. • اگر از اعتبار پاسپورت کمتر از ۶ ماه (۱۸۰ روز کامل) باقی مانده باشد، مسافر اجازه خروج از کشور در فرودگاه را نخواهد داشت.
  14. • پاسپورت مسافران آمریکا و کانادا، باید در زمان بازگشت از سفر، حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد.
  15. • پرداخت عوارض خروج از کشور ، مالیات شهری (CITY TAX) و مالیات مسافرتی (TOURIST TAX) در کشور (های) مقصد و مسئولیت کنترل عدم ممنوع الخروج بودن مسافر به عهده خود شخص است
  16. شماره پاسپورت باید به صورت کامل به همراه حروف انگلیسی آن وارد شود در غیر این صورت کلیه جرایم و مسئولیت آن به عهده مسافر خواهد بود.
  17. • اگر بعد از خرید بلیط برای تمدید پاسپورت اقدام کرده‌اید، حتما کپی پاسپورت جدید را به ایمیل پشتیبانی آپ ارسال کنید.
  18. • مسافران برای برخی از پروازهای خارجی نیازمند هستند که ۲۴ ساعت قبل از پرواز از طریق وب سایت ایرلاین موردنظر اقدام به دریافت کارت پرواز کنند و برگه پرینت شده را همراه داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود ۴۸ ساعت قبل از سفر هماهنگی لازم با شرکت هواپیمایی انجام شود.
  19. در صورت داشتن ویزای توریستی شینگن، باید به همان کشوری که ویزای توریستی آن را از سفارت گرفته‌اید، وارد شوید
  20. برای مقصدهای آمریکای جنوبی یا آمریکای مرکزی، در صورت توقف در حوزه شنگن و انگلستان نیاز به ویزای ترانزیت دارید
  21. اگر قصد سفر به آنتالیا با شرکت‌های هواپیمایی Free Bird و Tailwind را دارید، به این نکته توجه کنید که به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه در فرودگاه‌های آدنا و آلانیا توقف خواهید داشت. مسیر پروازی به همراه توقف این دو هواپیمایی به شرح زیر است:

شرکت هواپیمایی Tailwind:

تهران (فرودگاه امام خمینی) – توقف در فرودگاه آلانیا (قاضی پاشا) به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه- آنتالیا و برعکس.

شرکت هواپیمایی Free bird:

تهران (فرودگاه امام خمینی) – توقف در فرودگاه آدنا (شاکر پاشا) به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه – آنتالیا و برعکس.


استثناها در قوانین مسیر آمریکا، کانادا و استرالیا

 

  • اگر عازم کانادا یا آمریکا هستید و دو توقف در آمریکا و کانادا دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که در اولین توقف در آمریکا و کانادا، بار مسافر تحویل داده می‌شود و مسافران باید خودشان بارشان را به شرکت هواپیمایی بعدی تحویل دهند.
  • اگر عازم کانادا یا آمریکا هستید، درصورتی‌که شروع سفرتان از ایران نیست (مانند پرواز استانبول-آمستردام-تورنتو)، شرکت هواپیمایی مدنظر تنها در صورت دارابودن پاسپورت آمریکایی و کانادایی و یا ویزای کشورهای ترانزیت، به شما اجازه پرواز در این مسیر را خواهد داد. بنابراین در صورت نداشتن پاسپورت آمریکایی و کانادایی و تمایل به خرید این پرواز، حتما نسبت به اخذ ویزای کشورهای ترانزیت اقدام کنید. در صورت نداشتن ویزا، آپ هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد.
  • اگر قصد سفر به آمریکا و کانادا با دو ترانزیت دارید (که ترانزیت اول در غیر از حوزه‌ شنگن و لندن مانند استانبول است و ترانزیت دوم در حوزه شنگن و یا لندن) توجه کنید که اگر شروع سفرتان از ایران باشد، شرکت هواپیمایی مدنظر تنها در صورت داشتن پاسپورت آمریکایی و کانادایی و یا ویزای کشورهای ترانزیت، اجازه پرواز به شما خواهد داد. بنابراین در صورت نداشتن پاسپورت آمریکایی و کانادایی و تمایل به خرید این پرواز، حتما نسبت به اخذ ویزای کشورهای ترانزیت اقدام کنید. در صورت نداشتن ویزا، آپ هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد.
  • اگر قصد سفر به آمریکا دارید، توجه داشته باشید که با ویزای آمریکا نمی‌توانید در شهرهای کانادا ترانزیت شوید.
  • اگر قصد سفر به کانادا دارید، توجه داشته باشید که با ویزای کانادا نمی‌توانید در شهرهای آمریکا ترانزیت شوید.
  • دارندگان ویزای آمریکا و کانادا، در صورتی که قصد خرید بلیط از مبدا آمریکا و کانادا به تمامی نقاط دنیا به غیر از ایران را دارند، نمی‌توانند بلیط پرواز با ترانزیت در حوزه شنگن خریداری کنند؛ چرا که به دلیل تحویل بار در این کشورها نیازمند ویزای شنگن هستند؛ اما اگر مسافر بار به‌همراه نداشته باشد می‌تواند از این نوع پرواز استفاده کند.
  • در مسیرهای آمریکا و کانادا، به محض ورود در اولین شهر، به دلیل چک ویزا (امیگریشن) باید مدت ترانزیت تا پرواز بعدی را حداقل ۴ ساعت در نظر بگیرید.
  • برای پرواز در مسیر کیتو (آمریکای جنوبی) با هر شرکت هواپیمایی، به ویزای ترانزیت آن شرکت هواپیمایی نیاز دارید.
  • فقط مسافرانی که قصد پرواز به آمریکا، کانادا و لندن دارند می‌توانند با شرکت هواپیمایی «بریتیش ایرویز» سفر کنند.
  • مسافرانی که کارت PR کانادا دارند، درصورت ترانزیت در دو کشور اروپایی شنگن (و بیشتر از دو کشور) نیازمند ویزای شنگن خواهند بود.

در صورت عدم توجه به موارد ذکرشده، مسئولیت خسارت‌های وارده به عهده مسافر است و آپ هیچ‌گونه مسئولیتی در این خصوص ندارد.


هزینه اضافه بار در ایرلاین های داخلی و خارجی

در سفرهای هوایی داخلی، شما می‌توانید حداکثر ۲۵ کیلوگرک بار در کلاس اکونومی به همراه داشته باشید. البته این میزان بار در کلاس‌های بالاتر هواپیمایی‌های ایران‌ایر و ماهان به ۴۰ و ۵۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

  • میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی پرواز های اکونومی ۳۰ کیلوگرم می باشد.
  • میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی پرواز های اکونومی برای بار دستی داخل کابین ۵ کیلوگرم می باشد.
  • میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی پرواز های بیزینس کلاس یا پرواز تجاری ۴۰ کیلوگرم می باشد.
  • میزان بار مجاز ایرلاین‌های داخلی پرواز های بیزینس کلاس یا پرواز تجاری بار دستی داخل کابین ۷ کیلوگرم می باشد.

میزان بار در ایرلاین‌های خارجی:
میزان بار مجاز ایرلاین‌های خارجی تا ۳۰ کیلوگرم بار مجاز هستید. بعضی از ایرلاین‌ها میزان بار مجاز را به ۴۰ کیلوگرم افزایش داده‌اند. اما یادتان باشد که اگر می‌توانید ۴۰ کیلو بار داشته باشید حتما باید آن را در دو چمدان تقسیم کنید.
بیشتر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، عربی و ترکی میزان بار مجاز را ۳۰ کیلو اعلام کرده‌اند، اما بار مجاز در برخی ایرلاین‌های اروپایی کمتر از این میزان است. روی بلیط‌های کلاس اکونومی در این پروازها بار مجاز ۲۳ کیلوگرم درج شده است. اگر باری بیشتر از این میزان همراه داشته باشید ناچار می‌شوید به ازای هر کیلوگرم آن هزینه اضافه بار پرداخت کنید.

نرخ اضافه بار پروازهای خارجی:
برخی از شرکت‌های هواپیمایی به ویژه در اروپا، و بعضی پروازهای داخلی مالزی و تایلند هزینه بار را از هزینه بلیط جدا می‌کنند. ‌یعنی شما با بلیطی که خریده‌اید می‌توانید میزان مشخصی از بار را همراه خود به کابین ببرید. این بلیط‌ها برای سفرهای اقتصادی پیش بینی شده و اگر لازم باشد بار بیشتری در پرواز همراه داشته باشید، می‌توانید با پرداخت هزینه تا حداکثر حد مجاز بار همراه ببرید.

میزان بار دستی در ایرلاین‌های ایرانی و خارجی:
در حالی که ایرلاین‌هایی مثل ماهان و ایران‌ایر حداکثر بار را برای کلاس اکونومی ۳۰ کیلوگرم به همراه ۵ کیلوگرم بار دستی داخل کابین و برای بیزنس کلاس ۴۰ کیلوگرم بار و ۷ کیلو داخل کابین در نظر گرفته‌اند، ایرلاین اروپایی KLM وزن مجاز را برای کلاس اکونومی یک چمدان ۲۳ کیلویی و دو چمدان ۲۳ کیلویی برای بیزنس اعلام کرده است.

لوفت‌هانزا نیز به مسافران کلاس اکونومی اجازه حمل یک چمدان ۲۳ کیلویی، برای کلاس پرمیوم اکونومی ۲ چمدان ۲۳ کیلویی، برای کلاس بیزنس ۲ چمدان ۳۲ کیلویی و در فرست‌کلاس ۳ چمدان ۳۲کیلویی را می‌دهد.
مسافران قطر‌ایرویز و امارات در کلاس اکونومی مجاز به داشتن بار حداکثر ۳۰ کیلویی و کیف دستی ۷ کیلویی، در بیزنس‌کلاس ۴۰ کیلو بار و باردستی ۱۵ کیلویی و در فرست‌کلاس ۵۰ کیلو بار و باردستی معادل دو کیف دستی ۱۵ کیلویی هستند.

میزان بار مجاز هواپیمایی ترکیش در قسمت اکونومی یا کامفورت‌کلاس، ۲۰ کیلو بار و برای مسافران بیزنس ۳۰ کیلوگرم است. در همه کلاس‌های پروازی این ایرلاین مسافران می‌توانند ۸ کیلو بار به داخل کابین ببرند.

هزینه اضافه بار چقدر است؟
در خطوط هوایی ایران مثل سایر خطوط هوایی عمدتا مقصد، وزن و تعداد بسته‌های باری در تعیین میزان بار مجاز تاثیر می‌گذارد. گاهی اوقات شکل بسته‌بندی بسته و ابعاد آن ممکن است شما را مشمول هزینه اضافه بار کند.

بخاطر داشته باشید حداکثر وزن مجاز هر بسته نباید بیشتر از ۳۲ کیلوگرم و حداکثر جمع ابعاد آن ۱۵۸ سانتی متر باشد. به طور میانگین نرخ اضافه بار برای هر کیلوگرم برابر با یک درصد قیمت بلیط در همان مسیر است و مبلغ دقیق آن بر حسب قیمت بلیط،‌ طول پرواز و کلاس پرواز شما محاسبه می‌شود.در صورتی که می‌دانید بار شما بیشتر از وزن مجاز است حتما نیم ساعت زودتر به فرودگاه بروید تا تشریفات مربوط به پرداخت هزینه‌ها باعث از دست دادن یا دیر رسیدن به پرواز نشود.

 

نکته مهم قبل از سفر:
اضافه بار و مواردی از این دست، از مسائل ریز سفر هستند، که شاید خیلی‌ها اصلا به آن توجه نکنند، اما ممکن است همین نکته ریز شما را به دردسر بیاندازد و قبل از پرواز برایتان استرس ایجاد کند. حتما به این موارد توجه داشته باشید و بلیط پرواز خود را کامل بررسی کنید.

 

 


شرایط و قوانین پذیرش حیوان خانگی در پرواز

 

قوانین حمل حیوان خانگی بسته به مقررات کشور مقصد و هواپیمایی حمل‌کننده متفاوت است.

در هواپیمایی‌های ایرانی، ورود حیوان خانگی به داخل کابین ممنوع است، اما امکان ورود حیوان خانگی به قسمت بار هواپیما وجود دارد. قوانین ورود حیوان خانگی به قسمت بار هم برای هر هواپیمایی متفاوت است و لازم است پیش از خرید بلیط، به وب‌سایت هواپیمایی مدنظر سر بزنید و قوانین مربوط به حمل حیوان خانگی را مطالعه کنید.

حمل حیوان خانگی در کابین یا قسمت بار هواپیمایی‌های خارجی هم با توجه به کشور مقصد و مقررات هر هواپیمایی متفاوت است؛ بنابراین پیش از خرید بلیط بهتر است همه این مقررات را بررسی کنید.پیش از خرید بلیط این شرکت‌های هواپیمایی‌، لطفا با مرکز پشتیبانی آپ به شماره ۰۹۹۹۱۳۳۳۳۳۳ تماس گرفته تا شما را راهنمایی کنیم.

در هر صورت، برای حمل حیوان خانگی در پرواز باید مدارک کامل از جمله شناسنامه و گواهی بهداشت حیوان خانگی را به همراه داشته باشید.


آنچه که باید درباره مهاجرت با حیوان خانگی بدانید

پرواز و سفر با حیوان خانگی به سادگی خریدن یک بلیط اضافه نیست و قوانینی وجود دارد که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. سفر با حیوان خانگی مراحلی دارد که باید آن‌ها را با یک زمان‌بندی دقیق طی کنید. این مراحل با توجه به قوانین کشور مقصد ممکن است از سه ماه تا یک سال طول بکشد.

رعایت‌نکردن هرکدام از قوانین یا انجام‌ندادن درست مراحل، عواقب جدی مثل ممنوعیت ورود، قرنطینه یا برگرداندن حیوان خانگی شما به کشور مبدا را به‌دنبال دارد. بنابراین اگر قصد دارید حیوان خانگی خود را همراه خود ببرید، به موارد زیر دقت کنید.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که حتما قبل از سفر، قوانین مربوط به ورود حیوانات خانگی در کشور مقصد را به‌دقت مطالعه کنید.

  • میکروچیپ : اولین و مهم‌ترین مرحله سفر بین‌المللی حیوان شما، جایگذاری یک میکروچیپ است. این میکروچیپ حاوی اطلاعات واکسیناسیون، سوابق سلامتی و اطلاعات تماس است. یک دامپزشک یا مامور گمرگ می‌تواند به‌راحتی این اطلاعات را دریافت کند.
  • گواهی سلامت، پاسپورت و مجوز ورود : بسته به کشوری که قصد مهاجرت دارید، به گواهی سلامت از دامپزشک یا پاسپورت حیوان خانگی خود احتیاج پیدا می‌کنید. این مدارک تمام اطلاعات، وضعیت سلامتی و سوابق درمانی حیوان خانگی شما را شرح می‌دهد. همچنین ممکن است به تهیه مجوز ورود از کشور مقصد برای حیوان خود نیاز پیدا کنید. بسته به کشوری که قصد مهاجرت دارید، به گواهی سلامت از دامپزشک یا پاسپورت حیوان خانگی خود نیاز دارید. این مدارک تمامی اطلاعات، وضعیت سلامتی و سوابق درمانی حیوان خانگی شما را شرح می‌دهد. همچنین ممکن است نیازمند تهیهٔ مجوز ورود از کشور مقصد برای حیوان خود باشید.
  • طبقه‌بندی کشورها: اکثر کشورهای جهان با توجه به وضعیت بیماری هاری در سه گروه طبقه‌بندی شده‌اند. این طبقه‌بندی شامل کشورهای بدون بیماری هاری، کشورهای تحت‌کنترل و کشور‌های دارای موارد بالای بیماری هاری است.
  • اگر حیوان خود را به کشوری می‌برید که با کشور مبدا سفر در یک دسته‌بندی یکسان قرار دارد، معمولا پروسه ورود به آنجا آسان است؛ اما اگر بخواهید بین کشورهایی با طبقه‌بندی متفاوت جابه‌جا شوید (خصوصا از یک کشور پرخطر به کشور بدون بیماری هاری) این مراحل پیچیده‌تر می‌شود.
  • علاوه براین، هر کشوری قوانین متفاوتی برای قرنطینه‌کردن حیوان خانگی دارد و این قوانین معمولا براساس طبقه‌بندی بیماری هاری در نظر گرفته می‌شود.
  • نکته: ورود به بعضی کشورها نیازمند  Rabies titre test هم هست.
  • واکسیناسیون : برای سفر با حیوان خانگی باید سوابق واکسیناسیون حیوان خانگی را ارائه کنید. هاری و سایر واکسن‌های اصلی مثل DHLPP برای سگ‌ها اجباری است و واکسن‌های هاری و FVRCPبرای گربه‌ها. بسته به قوانین کشور مقصد، ممکن است سگ شما نیازمند واکسن‌های آنفولانزا، بیماری لایم و دیگر واکسن‌ها هم باشد.
  • معرفی وب‌سایت قوانین ورود حیوانات خانگی به کشورهای مختلف دنیا : وب‌سایت BringFido الزامات و قوانین کشورهای مختلف دنیا را برای سفر و جابه‌جایی حیوانات خانگی گردآوری کرده است. با مراجعه به این وب‌سایت و جستجوی کشور مقصد خود، می‌توانید از شرایط و مدارک لازم برای به‌همراه‌بردن حیوان خانگی خود مطلع شوید.

 


اشیاء ممنوعه در پرواز

برای رعایت اصول ایمنی و امنیتی، محدودیت‌هایی برای حمل بعضی از اشیا توسط مسافران وجود دارد. ورود اشیای زیر به هواپیما، هم در بخش بار و هم کابین ممنوع است:

  • انواع مواد آتش‌زا، منفجره و سریع‌الاشتعال
  • انواع کپسول و اسپری‌های شیمیاییِ تحت فشار مانند گاز اشک آور، بیهوش کننده، دفاع شخصی و گاز مایع
  • انواع مواد اسیدی و خورنده مانند اسید، سرکه و…
  • همراه بردن وسایل زیر به داخل کابین هواپیما ممنوع است:
  • انواع سلاح‌های گرم شامل سلاح‌های نظامی، شکاری و ساچمه‌زن
  • انواع فشنگ جنگی، شکاری و ورزشی
  • انواع اشیا و ابزار برنده مانند تیغ موکت‌بری، بطری، شیشه، چاقو، دشنه، قیچی، ناخن‌گیر، تیغ جراحی، پنجه‌بوکس، تیغ تراشی و اشیای مشابه
  • انواع ابزار مانند پیچ گوشتی، آچار، چکش، سیم، طناب و…
  • انواع اسلحه‌های اسباب‌بازی که شبیه اسلحه‌ی واقعی باشند.
  • لوازم آرایشی و شخصی زیر را نیز نمی‌توان به داخل هواپیما برد:
  • قوطی و بطری اسپری، انواع کرم، لوسیون، مرطوب‌کننده و روغن حمام، شامپو و نرم‌کننده، خمیردندان، حشره‌کش، در بطری بازکن، موچین، اسپری یا ژل خوش‌بوکننده، ابزار تعمیر عینک (از جمله پیچ‌گوشتی)، وسایل فرم‌دهنده‌ی مژه، انواع ژل و اسپری حالت‌دهنده‌ی مو، میل بافندگی و قلاب‌دوزی، کارد و چاقو به استثنای کاردهای پلاستیکی یا لبه گرد مخصوص کره، عطر، صابون مایع، ناخن‌گیر، لاک ناخن و لاک پاک‌کن، داروهای ژلاتینی و مایع بدون نسخه مانند شربت سرفه، ریش‌تراش و تیغ، قیچی پلاستیکی یا فلزی.

 

درحال حاظر بجز کشورهایی که ذکر میشود شرایط مسافرت در دوره بحران کرونا برای باقی کشورها برداشته شده و هیچگونه محدودیتی بابت ورود از لحاظ شرایط کرونا وجود ندارد

چین- میانمار- ترکمنستان- عربستان- لیبی-سودان جنوبی – جیبوتی – تانزانیا – آفریقای مرکزی -نیجریه – کوبا

 


بار مجاز پرواز داخلی

 

 

IRایران ایر
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
Y S V Q K M N X L O ۲۰ کیلوگرم ۱۰ کیلوگرم
C J I ۳۰ کیلوگرم
EPآسمان
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
U R X Q N M L K H B O E ۲۰ کیلوگرم ۰ کیلوگرم
Y V S ۲۰ کیلوگرم
D I Z ۲۵ کیلوگرم
W5ماهان
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
N T V L Q U W WW WA WS WQ X B BH S Y ۲۰ کیلوگرم ۱۰ کیلوگرم
P C CC I R ۲۵ کیلوگرم
I3آتا
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
Y R O V B Q P N M L A D K W H F E S I ۲۰ کیلوگرم ۱۰ کیلوگرم
HHتابان
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
Y YD YF YK YN YP T R V Z L M A I P F C K D N B W J S O Q E U H X G ۲۰ کیلوگرم ۱۰ کیلوگرم
QBقشم ایر
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
A Y V M K N Q R ۲۰ کیلوگرم ۱۰ کیلوگرم
IVکاسپین
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
J JF JB JH JD Z ZF ZB ZH ZD Q QF QB QH QD W WF WB N NF NB X S SF H HF P PF PB R RF RB RH RD RE M K KF L LF LB LH I IF IB IH IE V A F U D ۲۰ کیلوگرم ۰ کیلوگرم
NVکارون
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
B S Y N Q K V X H L M R U D O E Z F P ۲۰ کیلوگرم ۱۰ کیلوگرم
Y9کیش ایر
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
J Y V R D A H B P Q M N L O E K U X S ۲۰ کیلوگرم ۱۰ کیلوگرم
C ۳۰ کیلوگرم ۰ کیلوگرم
ZVزاگرس
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
C J (CIP) Z ZD ZF ZI ZL F FD FF FI FL FN FQ FS FU FW I ID IF T TD TF U UD UF A AD AF B BD BF BI D DD S M MD N ND R RD RF H HD Q QD L LD ۲۰ کیلوگرم ۰ کیلوگرم
P PD V VD VF Y YD K KD W WD WF ۱۵ کیلوگرم
JIمعراج
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
P P1 Y Y1 Y2 Y3 B B1 B2 B3 M M1 M2 M3 H H1 H2 H3 H4 H5 H6 ۲۰ کیلوگرم ۱۰ کیلوگرم
SRسپهران
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
تمامی شناسه‌های نرخی ۲۰ کیلوگرم ۱۰ کیلوگرم
PAپارس ایر
مسیر میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
خروجی از قشم ۲۰ کیلوگرم ۱۰ کیلوگرم
  • توجه: محدودیت ایرلاین حجم بار می باشد. هر مسافر محترم مجاز به حمل یک چمدان بسته باری متوسط در پروازهای خروجی از قشم میباشد.
  • منظور از متوسط طول و عرض بین ۵۸ تا ۶۸ سانت و ارتفاع بین ۶۱ تا ۶۸ سانتی متر است.
PYپویا
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
تمامی شناسه‌های نرخی ۱۵ کیلوگرم ۰ کیلوگرم
VRوارش
شناسه نرخی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
M V U P S R MI VI UI PI SI RI WI LI KI QI YI NI HI W L K Q Y N H I J MN VN PN RN LN KN QN YN HN IN UU VV MM LL KK QQ WW PP SS RR HH II NN ۲۰ کیلوگرم ۰ کیلوگرم
B9ایران ایرتور
بازه قیمتی میزان بار بزرگسال و کودک میزان بار نوزاد
۵۰۰,۰۰۰ تومان و بالاتر ۲۰ کیلوگرم ۰ کیلوگرم
۳۰۰,۰۰۰ الی ۴۹۹,۰۰۰ تومان
۱۵۵,۰۰۰ الی ۲۹۹,۰۰۰ تومان
۱۵۴,۰۰۰ تومان و پایین تر

 

 

 

 همین حالا  اپلیکیشن آپ را نصب کنید.