خرید پالایشی یکم‌ با اپلیکیشن آپ (شهریور ۹۹)

با توجه به استقبال بالایی که در خرید صندوق دارا یکم به عمل آمد، عرضه دومین صندوق متشکل از شرکت‌های دولتی با نام صندوق دارا دوم (پالایشی یکم) در دستور کار دولت قرار گرفته است. باتوجه به وضعیت بیماری کرونا و تاکید بر عدم حضور و تجمع افراد، امکان پذیره نویسی سهام دولت و خرید صندوق دارا دوم از طریق اپلکیشن‌ آپ فراهم شده است.

 پالایشی یکم در واقع دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی می‌باشد و با هدف دسترسی اکثر مردم به بازار بورس و ارتقاء وضعیت اقتصادی از سوی دولت عرضه می‌گردد. ثبت نام این صندوق برای عموم آزاد بوده و خریداران به مدت ۲ هفته پس از ابلاغ زمان دقیق پذیره‌‌نویسی برای خرید آن زمان دارند.

درحالی که صندوق سرمایه گذاری دارا یکم شامل سهام بانک‌ها و شرکت‌های بیمه بود اما صندوق دارا دوم (پالایشی یکم) از سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی ( نمادهای شتران، شپنا، شبندر و شبریز ) تشکیل شده است.

خرید پالایشی یکم‌

ویژگی‌های خرید پالایشی یکم

صندوق سرمایه گذاری دارا دوم نیز مانند صندوق دارا یکم دارای ویژگی‌های خاص است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  صندوق دارا دوم شامل ۲۰ درصد تخفیف می‌باشد.
  2. سقف خرید سهام در صندوق دارا یکم ۲ میلیون تومان بود بود اما در صندوق دارا دوم این مقدار به ۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

 

پذیره نویسی سهام دولت صندوق دارا دوم با اپلیکیشن آپ

در همین رابطه قرار است در تاریخ ۰۵ شهریور لغایت ۳۰ شهریور،‌ سهام دولت در طرح پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری دارا دوم ارایه شود. در این طرح وزارت اقتصاد به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران را واگذار نماید.

این امر از طریق پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) انجام خواهد شد و فرصت بی‌نظیری برای ورود آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبری است که دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار، قصد انجام آن را دارد.

در همین رابطه و به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، امکان پذیره‌نویسی بدون مراجعه حضوری و از طریق اپلیکیشن آپ برای تمام افراد فراهم شده است. هموطنان عزیز می‌توانند با نصب اپلیکیشن آپ نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام کنند.

پذیره نویسی سهام چیست؟

فرآیند پذیره نویسی مستلزم تهیه طرحی از طرف موسسان شرکت است که لازم است به امضای همه آن‌ها رسیده باشد و به اداره ثبت شرکت‌ها و در نقاطی که اداره ثبت شرکت‌ها وجود ندارد، به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم شود. در پذیره نویسی،‌ تاسیس کنندگان شرکت سهامی عام بخشی از سرمایه را به واسطه فروش سهام به مردم بدست می آورند.

بر طبق تبصره یک ماده ۲۳ قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس تعیین‌کننده مدت زمان انجام پذیره‌نویسی است که این مدت عموما بیشتر از ۳۰ روز نخواهد بود. با این حال سازمان بورس می‎تواند با تقاضای موسسان و احراز ادله مستدل، حداکثر ۳۰ روز دیگر پذیره‌نویسی را تمدید کند. تبصره۲ همین ماده مقرر کرده نتایج توزیع و فروش اوراق بهادار باید به سازمان اطلاع داده شود.

این امر به منظور حفظ حقوق سرمایه‌گذاران بوده تا سرمایه آنها بدون دلیل در بانک باقی نماند. تبصره ۳ ماده فوق پیش‎بینی کرده که استفاده از وجوه دریافتی، پس از تکمیل فرآیند عرضه عمومی توسط سازمان مجاز است. از سوی دیگر در تبصره ۴ این ماده آمده است در صورت عدم تکمیل فرایند عرضه عمومی، وجوه تادیه شده باید حداکثر ظرف مدت پانزده روز به سرمایه‌گذاران برگردانده شود.

 

راهنمای خرید پالایشی یکم با اپلیکیشن آپ

توجه داشته باشید داشتن کد بورسی برای پذیره نویسی سهام دولت الزامی نیست، بنابراین متقاضیان می‏‌توانند در فرصت مناسب نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اقدام نمایند. خرسندیم به اطلاع برسانیم فرآیند ثبت نام در سامانه سجام نیز از طریق اپلیکیشن آپ برای شما فراهم شده است.

 پالایشی یکم‌ در آپ

از طریق گزینه خرید سهام دولت در صفحه نخست اپلیکیشن آپ  برای خرید پالایشی یکم اقدام کنید.

 

 

سوال در مورد خرید پالایشی یکم‌

سوالات متداول در خرید پالایشی یکم

۱- سرویس خرید سهام دولت (پالایشی یکم) چیست؟
در اجرای جزء (۲) بند (الف) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و مصوبات هیأت محترم وزیران در این زمینه، وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد باقیمانده سهام خود در در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران را واگذار نماید. این امر از طریق پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم (نماد پالایش) انجام خواهد شد و فرصت بی ‏نظیری برای ورود آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های معتبری است که دولت با هدف مردمی کردن اقتصاد و امکان دسترسی آحاد مردم کشور به بازار سرمایه و انتفاع از رشد این بازار، قصد انجام آن را دارد.

شرایط خرید سهام دولت چیست؟

پذیره ‏نویسی واحد‌های سرمایه‌‏گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی دارای شماره ملی بوده و اشخاص حقوقی نمی‏‌توانند در پذیره‌نویسی شرکت نمایند و استفاده از حساب آن‏ها برای پرداخت وجوه امکان‏پذیر نیست.

تاریخ شروع و پایان پذیره نویسی دارا دوم از چه موقع است؟

شروع پذیره‌نویسی دارا دوم از بامداد روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۵ و پایان پذیره ‏نویسی ساعت ۲۴ روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۳۰ خواهد بود.

میزان مبلغ پذیره نویسی دارا دوم چقدر است؟

پذیره نویسی برای هر شخص حقیقی ایرانی دارای کدملی تا سقف ۵۰ میلیون ریال امکان‌پذیر است و محدودیت سنی ندارد

قیمت سهام چگونه محاسبه می‌شود؟

مبنای محاسبه قیمت برای اعمال تخفیف، قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره نویسی، با احتساب ۲۰ درصد تخفیف است. پنج درصد از مبلغ پذیره‌­نویسی به بازارگردانی واحدهای صندوق تخصیص خواهد یافت و جزء دارایی‌­های صندوق محاسبه می­‌شود

آیا کد بورسی الزامی است؟

خیر، داشتن کد بورسی برای پذیره نویسی سهام دولت الزامی نیست و صرفا کد ملی برای شروع نیاز است

پذیره ‏نویسی واحد‌های این صندوق برای تمامی اشخاص حقیقی، از طریق کارگزاری­‌های بورس، سامانه­‌های آنلاین معاملاتی و درگاه­‌های غیرحضوری و حضوری بانک­‌های منتخب صورت می­‌پذیرد.

لطفا توجه داشته باشید:

  • متقاضیانی که قبلا در پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری صندوق واسطه گری یکم(دارا یکم) شرکت کرده­‌اند، می­‌توانند در مجموع دو صندوق «سرمایه گذاری واسطه گری مالی یکم» و همچنین «سرمایه گذاری پالایشی یکم» تا سقف ۵۰ میلیون ریال پذیره نویسی نمایند.
  • حداقل مبلغ پذیره‌نویسی برای هر یک از اشخاص حقیقی ایرانی دارای کد ملی ۱۰۰ هزار ریال است.
  • مبالغ واریزی مضربی از ۱۰۰ هزار ریال باید باشد.

 

چگونه می‌توانم سهام پالایشی یکم را خریداری کنم؟

متقاضیان دارای حساب در هر یک از بانک‌های منتخب می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه‌های غیرحضوری و حضوری که توسط بانک‌های مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد و با ورود حداقل اطلاعات مورد نیاز، نسبت به پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری مزبور اقدام نمایند.

  1. داشتن حساب به ازای هر کدملی الزامی نیست؛ لیکن شماره شبای پرداخت کننده می‌بایست برای عودت وجوه مازاد بر واحد‌های تخصیص یافته پس از اتمام پذیره‌نویسی، در اطلاعات متقاضیان درج گردد.
  2. عودت وجه به هر دلیل از جمله اضافه پرداختی و مازاد ناشی از تسهیم بالنسبه توسط صندوق صرفاً به شماره شبای پرداخت کننده صورت می‌پذیرد.
  3. حقوق مالکانه واحدهای سرمایه‌گزاری، متعلق به اشخاص حقیقی است که پذیره نویسی بر مبنای کدملی آنها صورت گرفته است.

آیا برای خرید پالایشی یکم، به کد بورسی نیاز است؟

داشتن کد معاملاتی (کد بورسی) برای پذیره‌نویسی الزامی نیست. لیکن متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از یک ماه به بعد از تخصیص امکان پذیر است، می‌توانند به تدریج طی ماه‌های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد معاملاتی (کد بورسی) مطابق رویه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام نمایند.

اطلاعات مورد نیاز جهت انجام عملیات پیش خرید سهام در بانک چیست؟

اقلام اطلاعاتی مورد نیاز برای تکمیل اطلاعات شامل: نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، کدپستی، شماره تلفن همراه پرداخت کننده می‌باشد.

استرداد وجوه در موارد اضطرار چگونه خواهد بود؟
حسب مفاد دستورالعمل وزارت امور اقتصادی و دارایی استرداد وجوه از سوی بانک‌ها ممنوع می‌باشد و استرداد وجه پس از پایان مهلت پذیره نویسی توسط سمات آغاز می‌گردد.

 

شماره موبایل کجا کاربرد دارد؟ اگر شماره موبایل خودمان یا افراد دیگر را اشتباه وارد نماییم آیا مشکلی به وجود خواهد آمد؟ آیا امکان ویرایش وجود دارد؟

شماره موبایل برای اطلاع رسانی در ارتباط با دریافت کد بورسی و امور تخصیص یونیت‌های سهام و عملیات احراز هویت و سایر موارد مربوط به کدهای فعال‌سازی در بورس کاربرد دارد. هنگام اطلاع رسانی به مشتریان اعلام شده که اطلاعات خود را صحیح وارد نمایید. علی ایحال پس از پایان مهلت پذیره نویسی ، هنگام ثبت نام در سجام، شماره موبایل مشتری کنترل می‌گردد و در سامانه سجام امکان ویرایش وجود دارد. در اپلیکیشن آپ، شماره نصب که قبلاً با استفاده از رمز یکبار مصرف (OTP) تایید شده است ارسال می‌شود و با آن می‌توان برای چندین کدملی بدون نگرانی خرید کرد.

با توجه به اینکه پس از خرید از اپلیکیشن و پرداخت مبلغ کد پیگیری که در سایت مربوط به دولت قابل شناسایی و تایید باشد در جایی ارائه نشده است چه مستندی جهت تایید خرید به شخص ارائه خواهد شد؟
کد ملی به عنوان شناسه واریز تعریف و در صورتحساب مربوط به حساب ویژه پذیره نویسی ثبت می‌گردد و مبنای شناسایی تراکنش هست. همچنین در ازای هر تراکنش خرید (پذیره نویسی) به مشتری شماره پیگیری داده می‌شود که در صفحه خریدهای من به کاربر نمایش داده می‌شود. مجددا متذکر می‌گردد، بانک صرفا در امر دریافت و پرداخت پذیره نویسی با مشتریان ارتباط دارد و سیاست های کلی درخصوص پذیره نویسی از طریق دستورالعمل های وزارت اقتصاد اعلام می‌گردد.

سهام عرضه شده مربوط به چه شرکت و سازمانی است؟

سبدی از سهام شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران که مبنای قیمت‌گذاری آن، قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره‌نویسی، با احتساب ۲۰ درصد تخفیف است.

افراد چه زمانی می‌توانند سهام پالایشی یکم خود را بفروشند؟

حسب مفاد دستورالعمل وزارت امور اقتصادی و دارایی و نهاد ریاست جمهوری، ۲ ماه پس از پایان پذیره نویسی امکان معامله در بورس وجود دارد و فرد برای انجام معامله در بورس ابتدا بایستی در سامانه سجام ثبت نام نموده و کد معاملاتی بورس دریافت نماید.

نحوه مشاهده سهم، فروش و همچنین فرآیند اقدام برای فروش به چه صورت است؟
پس از تخصیص واحد صندوق ETF و درج نماد در تابلو بورس، در سایت ddn.csdiran.com قابل مشاهده است. انجام معامله در بورس اوراق بهادار منوط به سجامی شدن، احراز هویت و دریافت کد معاملاتی بورس است.

تغییرات قیمت سهام از چه طریق قابل بررسی است؟
تغییرات قیمت سهام متناسب با روند عرضه و تقاضا بوده و در سایت http://www.tsetmc.com قابل مشاهده است.

آیا ثبت نام سهام برای اعضای خانواده با یک شماره موبایل مشکلی ایجاد خواهد کرد؟

خیر. در حال حاضر شماره موبایل برای احراز هویت و صحت سنجی است.

امکان خرید برای اتباع وجود دارد؟
پاسخ: خیر

خرید در چند مرحله انجام می‌شود؟
خرید در یک مرحله انجام می‌شود. برای سجام ابتدا ثبت نام از طریق اپلیکیشن است و سپس کاربر باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان که آدرس آنها در اپلیکیشن موجود است جهت احراز هویت مراجعه نماید. اپلیکیشن آپ به زودی امکان احراز هویت الکترونیکی را فراهم خواهد کرد.

آیا در صورت عدم ثبت نام سجام در همان لحظه، بعداً می توان مجدداً اقدام نمود؟
بله. مبلغ پرداختی به نام کدملی فرد در سیستم ذخیره شده است و فرد می‌تواند هر زمان جهت ادامه ثبت نام به اپلیکیشن مراجعه نماید و دیگر نیازی به پرداخت نخواهد داشت.

ارتباط بین سجام، سهام و کارگزاری به چه صورت است؟
ثبت نام در سجام ، موجب فعالسازی کد بورسی برای معاملات سهام در سامانه های کارگزاری می‌گردد.

آیا سهام خریداری شده بعد از خرید در پرتفوی فرد سهامدار قابل مشاهده است؟
همانگونه که در اطلاعیه ها عنوان شده تا ۲ ماه بعد از اتمام پذیره نویسی اقدامات لازم از طریق شرکت سمات در ارتباط با امور تخصیص سهام اطلاع رسانی و انجام خواهد شد. پس از تخصیص سهام به مشتری، در پرتفوی سهام وی نمایان خواهد شد.

در صورتی که فرد نام خانوادگی خود را تغییر داده باشد و اطلاعات صحیح در وب سرویس ثبت احوال نمایش داده نشود آیا مشکلی پیش خواهد آمد؟
چون صحت سنجی بر اساس مشخصات اعلامی ثبت احوال صورت می‌پذیرد، لذا خرید برای این دسته از افراد امکانپذیر نخواهد بود. فرد جهت پیگیری و رفع مشکل بایستی به دفاتر ثبت احوال مراجعه نماید.

در صورت پشیمان شدن از خرید سهام، نحوه باز پس‌گیری پول به چه صورت است؟
بانک‌ها مجاز به استرداد نمی‌باشند. فرآیند استرداد وجوه پس از پایان پذیره نویسی از طریق دستورالعمل‌های وزارت اقتصاد و دارایی اعلام خواهد شد. همچنین فرد پس از تخصیص سهام از طریق فروش آنها می‌تواند دارایی خود را به وجه نقد تبدیل نماید.

نحوه ویرایش کد پستی به چه صورت است؟
امکان ویرایش کدپستی پس از ثبت نام نهایی در سامانه سجام و دریافت کد معاملاتی بورس وجود دارد.

چرا پس از خرید پیامکی برای فرد ارسال نمی‌شود؟
پیامک انتقال وجه از سوی بانکها ارسال می‌گردد. لیکن پیامک پذیره نویسی در هنگام تخصیص از سوی سمات و صندوق سرمایه گذاری پس از پایان مهلت پذیره نویسی ارسال خواهد شد.

آیا پس از کسر مبلغ و نمایش تراکنش موفق اقدام دیگری باید صورت پذیرد؟
فرآیند خرید به پایان رسیده است اما در صورت سجامی نبودن فرد بهتر است در فرصت مناسب در سامانه سجام ثبت نام نمایید.

آیا اطلاع رسانی‌های بعدی توسط آسان پرداخت انجام می‌شود؟
تا جایی که اطلاعات از طریق سازمان بورس در اختیار آسان پرداخت قرار گیرد، آپ موارد را به کاربران خود اطلاع رسانی می‌نماید.

آیا بلافاصله پس از خرید موضوع و مقدار سهام مشخص می‌شود؟
خیر. عملیات دریافت وجه توسط بانک ها انجام می‌گردد و مطابق دستورالعمل وزارت اقتصاد تخصیص واحدهای صندوق پس از اتمام مهلت پذیره نویسی توسط صندوق سرمایه‌گذاری صورت پذیرفته و به مشتریان از طریق همان منبع اطلاع رسانی خواهد شد.

مسئولیت عدم رضایت ذینفع برای پذیره نویسی توسط اشخاص ثالث بر عهده چه فردی است؟
مسئولیت عدم رضایت ذینفع برای پذیره نویسی توسط اشخاص ثالث بر عهده شخص ثبت‌نام کننده می‌باشد.

مبنای اطلاعات مشتری در پذیره نویسی چیست؟

با توجه به اینکه روزانه در قید حیات بودن افراد CIF از طریق ثبت احوال کنترل می­‌شود اطلاعات مشتری در آپدیت ۶۰ روزه در CIF مبنای پذیره‌­نویسی صندوق‌های مانند پالایشی یکم خواهد بود.

 

 

 همین حالا  اپلیکیشن آپ را نصب کنید.