شرایط سفر در دوران شیوع ویروس کرونا

عشق به سفر و گردشگری در همه‌ی انسان‌ها وجود دارد. دیدن سرزمین‌های مختلف و آشنایی با فرهنگ‌های مختلف به ما کمک می‌کند زندگی را بهتر بشناسیم. اما از چند ماه پیش که مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا وارد زندگی انسان‌ها شد، سفر و گردشگری تحت تأثیر قرار گرفت. به طوری که اغلب سفرها و برنامه‌ریزی‌ها برای دید و بازدید لغو شد.

امروز با گذشت چندین ماه از شیوع این بیماری در سطح جهان، زندگی ما به وجود آن عادت کرده و همگی ما سعی داریم با حفظ موارد بهداشتی و ایمنی در کنار کرونا به زندگی عادی خود ادامه بدهیم، سفر و گردشگری نیز جز جدایی ناپذیر زندگی انسان ها می‌باشد، از این رو صنعت گردشگری نه تنها در کشورمان ایران بلکه در تمام دنیا فعالیت خود را آغاز کرده است، اما سوالی که ممکن است برای شما نیز پیش بیاید این است که چگونه می توان از ابتلا به کرونا در سفر جلوگیری کرد؟

در دوران شیوع کرونا تمامی ایرلاین‌ها و خطوط هوایی کشور در کنار هتل‌ها و مراکز اسکان‌ مسافرین و همچنین تمام وسایل حمل و نقل و تمام مواردی که به نوعی با پروسه سفر و جابه‌جایی مسافرین در ارتباط هستند، موظف به اجرای پروتکل‌های بهداشتی، به منظور جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مسافرین هستند. این پروتکل‌ها به صورت دستور العمل نحوه اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا در اختیار تمامی این مراکز قرار گرفته است. برای مثال، تمامی شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند بعد از هر پرواز و قبل از مسافر گیری هواپیما را به صورت کامل ضدعفونی کنند.

اپلیکیشن آپ در راستای همیاری و کمک به هموطنان عزیز جهت انجام تست PCR امکان ارایه خدمات تست کرونا در استانبول را فراهم کرده است.

اکنون باید بپذیریم که مدل‌های سفر با توجه به کرونا تغییر داشته است و باید بتوانیم با مدل‌های جدید سفر، ضمن بهره بردن از تک تک ساعات، ریسک سفر را پایین بیاوریم و تا جایی که می‌شود با رعایت مسایل بهداشتی و موارد ایمنی، سلامتی خود را حفظ کنیم. در این مقاله به مواردی که کمک خواهد کرد تا در طول سفر خود از ویروس کرونا در امان باشید، اشاره خواهیم کرد.

مهم‌ترین راه مقابله با ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی مرتب دست‌هاست. اولویت وسایل داخل چمدان را به ماسک و دستکش و ژل یا مایع ضدعفونی کننده بدهید تا چیزی از قلم نیفتد. به هیچ وجه تا جایی مناسب برای شستن دستها نیافتید اقدام به خوردن غذا نکنید و حتما فاصله امن را با دیگران و مخصوصا افرادی که علائمی مثل سرفه دارند حفظ کنید. حتما با خودتان کارت بانکی ببرید تا مجبور به استفاده از پول نقد نشوید. همچنین استفاده از ماسک‌های استاندارد نیز برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

نکات کلی برای سفر در دوران کرونا:

  • سفر با همسفرانی که همه شناخته شده و از یک خانواده هستند
  • همراه داشتن وسایل و چادر شخصی
  • خوردن غذای سالم و آماده و بهداشتی
  • همراه داشتن آب و لوازم شسشتو به میزان کافی

مهم‌ترین راه مقابله با ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی و شست‌وشوی مرتب دست‌هاست. اولویت وسایل داخل چمدان را به ماسک و دستکش و ژل یا مایع ضدعفونی کننده بدهید تا چیزی از قلم نیفتد. به هیچ وجه تا جایی مناسب برای شستن دستها نیافتید اقدام به خوردن غذا نکنید و حتما فاصله امن را با دیگران و مخصوصا افرادی که علائمی مثل سرفه دارند حفظ کنید. حتما با خودتان کارت بانکی ببرید تا مجبور به استفاده از پول نقد نشوید. همچنین استفاده از ماسک‌های استاندارد نیز برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا اهمیت ویژه‌ای دارد.

انتخاب مقصد سفر از مهم‌ترین نکات است. توصیه می‌شود از سفر به شهرها و استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند و از حضور در فروشگاه‌ها و مکان‌های تفریحی شلوغ مانند رستوران‌های شلوغ خودداری نمائید. فقط فضاهای باز و خلوت مانند ساحل و جنگل را برای تفریح انتخاب کنید.

متأسفانه با گذشت چندین ماه از شیوع این بیماری، هنوز راه حل قطعی برای مهار ویروس کرونا پیدا نشده است و تنها راه حل پیشنهادی فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی است.

 برنامه غذایی سالم در طول سفر

یکی از مهم ترین مواردی که باید درطول سفر به آن توجه داشته باشیم سطح ایمنی بدن ما می باشد، طبق تحقیقات و نتایج بدست آمده، ویروس کرونا در صورتی که ایمنی بدن شخص مبتلا بالا باشد با علائم بسیار خفیف تر بروز می‌کند و در نهایت به سادگی معالجه می‌شود، بنابراین ضروری است که در این ایام حواسمان به ایمنی بدنمان باشد، به هنگام سفر به سبب تغییرات آب و هوایی و شرایط زندگی ممکن است سیستم ایمنی بدن کمی دچار تغییر و تضعیف شود در نتیجه مهم است که به کمک تغذیه سالم و اصولی سطح ایمنی بدن خود را بالا نگه داریم.

بهترین انتخاب برای غذاخوردن در سفر، غذایی است که خودتان آماده کرده‌اید و در ظرف شخصی ریخته‌اید. انتخاب امن بعدی‌ استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده یا غذاهای خشک و تهیه شده با کمترین دخالت دست است. اما اگر خواستید در رستوران غذا بخورید پیشنهاد ما غذا خوردن در رستوران خود هتل یا نزدیک محل اقامتتان است. از غذا خوردن در رستوران‌های دورافتاده و خارج از شهر پرهیز کنید. همچنین بطری آب و قاشق و چنگال خودتان را به همراه داشته باشید. یکی از خدمات هتل‌ها در ایام کرونا ارائه روم سرویس (خدمات غذا و نوشیدنی داخل اتاق) است تا مسافران کمتر نیاز داشته باشند از اتاق خارج شوند. اما می‌توانید قبل از ورود به هتل، مواد غذایی بسته‌بندی شده و آب معدنی کافی با خودتان ببرید.

همچنین سفر در این دوران را برای تجربه غذاهای جدید انتخاب نکنید. خوردن غذاهای دریایی یا دامی جدید که قبلا امتحان نکرده‌اید ممکن است بدنتان را در معرض ضعیف شدن قرار دهد. از آنجایی که کروناویروس منجر به بیماری حاد تنفسی می‌شود، از استفاده دخانیات هم بپرهیزید.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل اسکان

همیشه دغدغه پیدا کردن و اجاره یک اقامتگاه مناسب از مهم‌ترین مسائلی است، که قبل از سفر باید به آن توجه نمود و تنها مختص به دوران کرونا نیست. اما با توجه به شیوع ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین نکاتی که حتماً باید به آن توجه ویژه داشت اجاره سوئیت و ویلای تمیز و ضدعفونی شده است. از شروع شیوع ویروس کرونا تا به امروز پیوسته پروتکل‌های بهداشتی تدوین، به‌روزرسانی و اجرا شده‌اند تا اماکن اقامتی مانند هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های سنتی و غیره بهترین خدمات بهداشتی را به مسافران ارائه دهند. مراکز اقامتی زیادی در شهرهای بزرگ و کوچک به شما نوید اقامت امن و با رعایت همه اصول بهداشتی را می‌دهند. بنابراین به هیچ وجه از اقامتگاه‌های بدون مجوز استفاده نکنید.

 

موارد مهم در مورد هتل و محل اقامت

  • اگر کمی احساس بیماری می‌کنید، سفر نکنید. بسیاری از هتل‌ها قبل از ورود به هتل دمای بدن شما را اندازه می‌گیرند، بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است نتوانید از این مرحله عبور کنید و به شما اجازه ورود به هتل داده نشود، از سفر رفتن اجتناب کنید.
  • ممکن است هتلی که قصد اقامت در آن را دارید، قبل از ورودتان با شما تماس بگیرد و برای به حداقل رساندن هر گونه ارتباط حضوری مراحل چک – این هتل را از راه دور انجام دهد.
  • در صورت امکان چک – این هتل را به صورت آنلاین انجام دهید.
  • از سوار شدن همزمان با مهمانان و یا پرسنل هتل به آسانسور خودداری کنید.
  • برای قدم زدن در اتاق هتل، حتما یک دست جوراب یا دمپایی همراه خود داشته باشید.
  • حتی اگر مکان‌های عمومی از جمله استخرها، سال‌های ورزشی و مراکز تجاری هتلی که در آن اقامت دارید، باز هستند، ازحضور در آن‌ها اجتناب کنید.
  • در شرایط موجود معمولا هتل‌ها پس از چک – آوت، چمدان و وسایل شما را در انبار نگه نخواهند داشت. بنابراین قبل از برنامه ریزی برای سفر، حتما این نکته را مدنظر قرار دهید.
  • قبل از رزرو هتل حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که رستوران‌های برخی هتل‌ها در شرایط موجود، خدمات کامل ارائه نمی‌دهند و یا حتی ممکن است بسته باشند.

توصیه‌هایی برای سفر با هواپیما در دوران کرونا

در دوران شیوع کرونا تمامی ایرلاین‌ها و خطوط هوایی کشور موظف به اجرای پروتکل‌های بهداشتی، به منظور جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت مسافرین و خدمه پرواز هستند. این پروتکل‌ها به صورت دستور العمل نحوه اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا در اختیار تمامی ایرلاین ها قرار گرفته است. تمامی شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند بعد از هر پرواز و قبل از مسافرگیری هواپیما را به صورت کامل ضدعفونی کنند.

 

  • اگر کمی احساس بیماری می‌کنید، سفر نکنید. بسیاری از فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی قبل از سوار شدن به هواپیما  در مراحل مختلف دمای بدن شما را اندازه گیری می‌کنند، بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است در هر یک از مراحل به شما اجازه سفر داده نشود، از سفر رفتن اجتناب کنید.
  • تا جایی که ممکن است برای رفتن به فرودگاه، سوار وسایل نقلیه عمومی نشوید و از ماشین شخصی و یا تاکسی استفاده نمایید.
  • حتما برای ورود به پارکینگ فرودگاه، ترمینال‌ها، حضور در میز چک – این، بخش امنیتی فرودگاه و … زمانی را بیشتر از حالت معمول اختصاص دهید.
  • حتما هنگام سوار شدن به هواپیما ماسک همراه خود داشته باشید، چرا که داشتن ماسک برای ورود به هواپیما از جانب تمامی ایرلاین‌ها الزامی است.
  • از آنجایی که در شرایط موجود برخی از ایرلاین‌ها خدمات کترینگ ارائه نمی‌دهند، برای داخل هواپیما مقداری غذا همراهتان داشته باشید.
  • حتما به توصیه‌های پرسنل فرودگاه و ایرلاینی که با آن سفر می‌کنید،‌ به دقت گوش کنید.

وسایل عمومی و اغلب وسایل تفریحی به سبب تماسی که در محیط دارند همواره در معرض آلودگی هستند، بنابراین استفاده از آن ها توصیه نمی شود و بهتر است که در سفر از این دسته از وسایل استفاده نکرده و یا در صورت استفاده وسایل را ضد عفونی استفاده کنید.

توصیه‌هایی برای سفر با اتوبوس در دوران کرونا

  • باتوجه به اینکه در سفر با اتوبوس افراد طول مسیر بیشتری را همراه هستند کمی باید بیشتر مراقب باشید، ضمن اینکه ممکن است سیستم تهویه آن هم به‌خوبی هواپیما و قطار نباشد که همین امر، درصد انتقال و شیوع ویروس کرونا را گسترش می‌دهد. مهم‌ترین نکاتی که در سفر با اتوبوس باید رعایت کنید:
  • مسافران تا حد ممکن از خریدهای اینترنتی استفاده کنند و یا در هنگام تهیه بلیت از گیشه‌ها با رعایت فاصله یک متری از نفر جلویی و متصدی گیشه، از ماسک و دستکش استفاده کنند.
  • در سالن انتظار فاصله خود را به میزان حداقل ۲ متر با دیگران حفظ کنید.
  • تاحد ممکن از مواد بسته بندی برای میان وعده در سالن انتظار استفاده کنید.
  • از دراز کشیدن روی نیمکت‌ها مطلقا خودداری شود.
  • قبل از نشستن روی صندلی‌ها، ابتدا دسته و پیش‌خوان صندلی‌ها را ضدعفونی کنید.
  • در صورتی‌که برای خرید بلیت یا هر مساله دیگری مجبور شدید به باجه‌ها مراجعه کنید، رعایت تمام اصول بهداشتی ضروری است.
  • در تمام طول تهیه بلیط، توقف در سالن انتظار و ساعات سفر به‌هیچ‌وجه نباید به‌صورت و چشمان خود دست بزنید. چراکه، این اعضا، سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و مسیر راحتی برای ورود ویروس کرونا به بدن هستند.
  • هر وسیله‌ای که در طول سوار شدن به اتوبوس لمس کرده‌اید مانند گوشی و کیف و کارت عابر بانک، باید ضدعفونی شود.
  • همواره در تمام طول مسیر مواد ضدعفونی‌کننده مانند ژل یا مایع ضدعفونی‌کننده حاوی الکل ۷۰ درصد همراه داشته باشید.
  • سعی کنید در تمام طول سفر موارد بیان شده در مورد تغذیه را رعایت کنید.
  • پیش از باز کردن بسته مواد غذایی مثل انواع نوشیدنی‌ها، بیسکوییت و…، بسته آن را با اسپری ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی کنید.
  • اگر فرد غریبه‌ای کنار شما نشسته‌ است، در تمام طول سفر از ماسک استفاده کنید.
  • سعی کنید تعداد زیادی ماسک به همراه داشته باشید و در صورت لزوم سریعا ماسک خود را تعویض کنید.

توصیه‌هایی برای سفر با قطار در دوران کرونا

حفظ فاصله‌ی اجتماعی در صندلی‌های به‌هم چسبیده‌ی قطارها کاری ناشدنی است، بنابراین سعی کنید در فاصله‌ی میان سوار شدن و پیاده شدن از قطار، ماسک‌های‌تان را اصلا از روی صورت‌تان کنار نزنید و آن را طوری روی صورت قرار بدهید که دهان و بینی را به‌طور کامل بپوشاند.

سازمان شرکت قطارهای مسافربری نیز اعلام کرده‌اند پروتکل‌هایی را برای کنترل این ویروس هنگام سفر و حفاظت مسافران در برابر آن، به اجرا گذاشته‌اند که در ادامه به این موارد اشاره می‌شود. پروتکل حمل و نقل ریلی برای کارکنان راه آهن، قطارها، مسافران و فعالان گردشگری با تاکید همه توصیه‌های قبلی، تعیین می‌کند:

 

  • در صورت امکان با توجه به تعداد مسافر و ظرفیت قطار، افراد با فاصله ایمن در هر کوپه جانمایی شوند.
  • خدمه قطار در طول سفر از ماسک و دستکش استفاده کنند.
  • نظافت و گندزدایی قطارها پس از هر سفر و توقف در توقفگاه بوسیله مواد ضد عفونی مورد تایید وزارت بهداشت الزامی است.
  • ارایه هر نوع خوراکی و نوشیدنی به مسافران فقط بصورت بسته بندی مجاز می‌باشد. همچنین در خصوص غذای گرم تهیه شده در رستوران قطار رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از سلفون و درپوش بهداشتی الزامی است.
  • در جعبه کمک‌های اولیه قطار علاوه بر اقلام همیشگی، تعدادی ماسک، دستکش و ماده ضد عفونی قرار داده شود.
  • در صورت مشاهده مسافر با علائم کرونا به وی ماسک و دستکش ارائه شود.
  • مسافران برای افزایش اطمینان و ایمنی در طول سفر از ماسک و دستکش استفاده کنند.
  • در صورت سرو غذا در رستوران قطار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله ایمن بین مسافران و خدمه الزامی است.
  • توصیه‌های حضور در راه آهن نیز مشابه پروتکل فرودگاه است و از مسافران خواسته شده با رعایت بهداشت، فاصله حداقل یک متری از متصدیان و سایر مسافران حفظ شود و پروتکل‌های بهداشتی مکان‌های عمومی، دقیق رعایت شود.

توصیه‌هایی برای سفر با خودروی شخصی در دوران کرونا

مفهوم نظافت خوب در سفر جاده ای تقریبا مشابه همان مفهومی است که در خانه مدنظر دارید؛ یعنی شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون پیش و پس از غذا خوردن یا استفاده از سرویس‌های بهداشتی و مواردی از این قبیل. پس از آنکه از بستن بار سفر فارغ شدید، حالا وقت آن است که خودرو را هم آماده و آن را از ویروس‌های احتمالی پاکسازی بکنید. سفر با ماشین شخصی دردسرهایی دارد اما چون در این حالت میزان ارتباطات شما با دیگر افراد به حداقل می‌رسد، بسیار بهتر از وسایل حمل‌ونقل عمومی است.

مواردی که باید در طول سفر با خودروی شخصی خود رعایت کنید شامل:

 

  • قبل از سفر از سلامت وسیله نقلیه مطمئن شوید و داخل خودرو و دستگیره‌های در را نظافت و گندزدایی کنید. قبل از سفر حتما برای تهیه اقلام بهداشتی حفاظت شخصی شامل دستکش یکبار مصرف، ماسک، محلول ضدعفونی دست، دستمال کاغذی اقدام شود.
  • هنگام سوختگیری در جایگاه‌های ارائه سوخت از ماسک و دستکش استفاده شود.
  • در سفرهای کوتاه از مواد غذایی سبک از پیش تهیه شده در منزل استفاده شود.
  • در سفرهای طولانی فقط در واحدهای بین راهی تحت نظارت وزارت گردشگری توقف شود.
  • پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی دست خود را طبق پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به خوبی شستشو داده و خشک کنید یا از محلول ضد عفونی دست استفاده کنید.
  • پس از خرید هر نوع کالا یا ماده غذایی قبل از استفاده یا ورود به خودرو، بسته بندی آن گندزدایی شود.
  • برای پرداخت عوارض بزرگراهی ترجیحا از روش‌های الکترویکی استفاده کنید.