سرمایه گذاری و سبدگردانی مطمئن با اپلیکیشن آپ

با شنیدن واژه سرمایه‌ گذاری هر کدام از ما یک موضوع خاص در ذهنمان تداعی پیدا می‌کند. برخی از ما تالار شیشه‌ای بورس را به یاد می‌آوریم و برخی دیگر احتمالا به فکر نوسانات عجیب‌ و غریب بازار ارز و طلا در سالیان اخیر خواهیم افتاد. اما به راستی سرمایه‌ گذاری چیست؟

سرمایه گذاری را می‌توان ارزش از دست رفته در زمان حاضر برای به دست آوردن ارزش بیشتر در زمان آینده دانست. یعنی سرمایه گذار به جای آن که سرمایه خود را در زمان حاضر صرف امور مشخص کرده و از آن منفعت ببرد، تلاش می کند تا با قرار دادن آن در حوزه ای خاص، به ارزش بیشتری در زمان آینده برسد.

در واقع، سرمایه‌ گذاری به این معنا است که افراد منابع مالی و پس‌انداز خود را در جایی به کار گیرند که بعد از مدتی هم اصل منابع را داشته باشند و هم به سود مشخصی برسند.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و نرخ بالای تورم، می‌توان سرمایه‌گذاری را هر فعالیت اقتصادی دانست که بابت آن افراد می‌توانند علاوه بر حفظ دارایی خود در برابر تورم و جهش قیمت‌ها، به سود و منافع بیشتری دست پیدا کنند. سرمایه‌گذاری را با توجه به برخی فاکتورها مانند میزان دانش سرمایه‌گذاران، زمان سرمایه‌گذاری، بازدهی آن و برخی پارامترهای دیگر می توان به روش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم‌بندی کرد.

سرمایه‌ گذاری مستقیم چیست؟

در سرمایه‌گذاری مستقیم شما خود به صورت مستقیم مدیریت سرمایه‌گذاری را بر عهده خواهید گرفت. در روش سرمایه‌گذاری مستقیم، معمولا ریسک انجام کار بالاتر است.چرا که تمام افراد دانش و تخصص لازم را برای انجام این کار ندارند. مضاف بر اینکه، اکثر آنها وقت کافی را نیز برای پیگیری‌های مداوم بازار در اختیار ندارند.مثال‌های مختلفی از این نوع سرمایه‌گذاری می‌توان زد که از جمله آنها می‌توان به سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، ارز و مسکن اشاره کرد.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم چیست؟

یکی دیگر از انواع سرمایه‌گذاری، مدل غیرمستقیم است. در این مدل شما سرمایه را در اختیار یک واسطه قرار داده و سپس سود خود را دریافت می‌کنید.چنانچه از دانش و مهارت لازم برای انجام سرمایه‌گذاری برخوردار هستید، می‌توانید از مدل مستقیم استفاده کنید. اما در مقابل، اگر چندان تخصص و وقتی برای این کار ندارد، بهتر است از روش غیرمستقیم استفاده کنید.میزان تخصص و در اختیار داشتن زمان کافی، مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب یکی از این دو مدل است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری و خدمات سبدگردانی در بورس که به‌صورت اختصاصی توسط شرکت‌های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام می‌شود، دو مورد از اصلی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس هستند.

مزایای سرمایه‌ گذاری غیرمستقیم در بورس

ازجمله مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌توان به مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، نقدشوندگی بالا و تنوع در روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری اشاره کرد. تنوع روش‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم باعث می‌شود افراد با سرمایه‌های مختلف و با درجات ریسک‌پذیری متفاوت، گزینه مناسبی خود را بیابند.

مزایایی که تا اینجا گفته شد، بین سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی و سبدگردانی در بورس، مشترک هستند. اما مواردی مانند سرمایه‌گذاری اختصاصی متناسب با درجه ریسک‌پذیری هر سرمایه‌گذار، ارائه گزارشات منظم از نحوه عملکرد سبد و امکان تعیین بازدهی مورد انتظار توسط سرمایه‌گذار، از مزایای سبدگردانی در بورس به شمار می‌روند.

عمده تفاوت های صندوق های سرمایه گذاری و خدمات سبد گردانی عبارتند از:

  1. سبد دارای افق زمانی یکماه تا بلند مدت ۳ ساله است و بیشترین بازدهی و کمترین ریسک هم در افق بلند مدت است ولی در صندوق افق زمانی یکماه است.
  2. در سبد، داراییها با نام مشتری است حتی امکان ارائه به جاهای مختلف برای گرفتن ویزا با اعتبار و … وجود دارد.
  3. در سبد امکان مذاکره اختصاصی سرمایه گذاران با مدیران و امکان تامین نظر سرمایه گذار درخصوص ریسک پذیری و سایر شرایط حساب هست ولی در صندوق این امکان وجود ندارد.
  4. در سبد امکان انتقال دارایی ها به نام سرمایه گذار هست، یا بخواهد برخی از داراییهایش را نگهدارد و در شرایط نامناسب نفروشد ، ولی در صندوق این امکان وجود ندارد.
  5. در سبد امکان بالاترین و کمترین ریسک و بازده وجوددارد ولی در صندوق نیست.
  6. در سبد امکان دریافت وام واعتبار درحساب هم است ولی در صندوق نیست.
  7. سبد را می توان اختصاصی برای اهداف خاصی همچون مسافرت و گردش گری خانواده ، خرید لوازم خانگی و جهیزیه ، تامین اتیه فرزند و ….. طراحی کرد ولی در صندوق امکانپذیر نیست.
  8. در سبد بخش عمده ای از هزینه مدیریت سبد از سود ایجاد شده برداشت می شود در نتیجه تضاد منافع با سرمایه گذاران کمتر از صندوق می باشد.

در سال های اخیر با توجه به استقبال گسترده از بازار سرمایه و متاسفانه روند فرسایشی بعد بازار سرمایه که منجر به از بین رفتن سرمایه بسیاری از افراد شد، آپ بعنوان یکی از فعالین در این حوزه بر خود لازم دانست که جهت ایجاد فرهنگ سرمایه گذاری غیر مستقیم و هدایت سرمایه های خرد افرادی که زمان و دانش فعالیت در بازار سرمایه ندارند بستری جهت استفاده از خدمات سبدگردانی را فراهم نماید.

اپلیکیشن آپ با مشارکت یکی از بهترین شرکت‌های سبدگردان “آرمان اقتصاد” تنها پلتفرمی می‌باشد که امکان استفاده از خدمات سبدگردانی را با مبلغ یکصد میلیون ریال فراهم کرده است. (دیگر شرکت های سبدگردان این خدمات را صرفا به افرادی که سرمایه بالاتر از ۵ میلیارد ریال را دارند ارائه می دهند.)

 همین حالا  اپلیکیشن آپ را نصب کنید.